De Nederlandse overheid heeft in de woekerpolisaffaire vooral getracht een stortvloed aan rechtszaken te voorkomen.

Dat concludeerde RTL Nieuws maandag op basis van ruim 130 notities, memo’s en niet-openbare brieven die het bij het ministerie van Financiën heeft opgevraagd.

De woekerpolisaffaire ontstond in 2006, nadat door berichtgeving van onder meer consumentenprogramma Radar was gebleken dat financiële instellingen hoge kosten in rekening brachten voor beleggingsverzekeringen. Uiteindelijk werden schikkingen bereikt met gedupeerde klanten, maar die dekten slechts een klein deel van de geleden schade.

Woekerpolisaffaire

Uit de documenten die RTL bezit, blijkt dat ambtenaren van Financiën zich realiseerden dat de schikkingen klanten ,,niet het onderste uit de kan bieden”. Ze steunden de schikkingen echter wel omdat ,,daarmee niet massaal doorgeprocedeerd hoeft te worden”. Volgens het ministerie zorgden de schikkingen voor duidelijkheid, zodat de discussie kon worden teruggebracht tot de omgang met schrijnende gevallen.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) drong in 2011 aan op betere compensatie voor gedupeerde klanten, meldt RTL. De toezichthouder vond dat ook tussenpersonen die de verzekeringen verkochten, moesten meebetalen. Dit leidde echter niet tot actie van de kant van het ministerie.

Een groep van circa 30.000 gedupeerden lijkt inmiddels wel kans te maken op een aanzienlijk hogere compensatie. De advocaat-generaal adviseerde de Hoge Raad onlangs in hoger beroep vast te houden aan het oordeel dat verzekeraar Aegon meer kosten moet terugbetalen aan klanten die in de jaren '90 een polis van het merk Koersplan afsloten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl